NAJDI SI SVŮJ KOMIKS
Hledat
Hledat
Vyhledávání na KomiksBazaru, v ANTIKVARIÁTECH a v BAZARECH
Nejhledanější slova (za posledních 30 dní):
Sledujte náš Facebook nebo Twitter
...a nic vám neuteče
Fórum: Jak zadat efektivní inzerát
Jak zadat efektivní inzerát 1596x
Ostatní | KomiksBazar | 11. 7. 2016 8:20:05

Následující řádky berte jako orientační návod, jak efektivně zadat inzerát na prodej komiksové knihy nebo časopisu. Je určen pro začínající prodejce, kteří si nejsou jisti cenou a informacemi, jenž by měl dobrý inzerát obsahovat.

Snad každý, kdo rád čte komiksy a začínají se mu doma množit knížky a sešity, dříve nebo později dospěje z nejrůznějších důvodů k závěru, že je na čase zase něco poslat dál. Pokud máte v úmyslu prodat více knih najednou a je možné si na inzertním serveru vyfiltrovat vámi zveřejněné inzeráty, je lepší zadat pro každý titul zvlášť jeden inzerát. Pohodlněji pak aktualizujete svůj seznam a i pro kupujícího je příjemnější, když může ke každé knize přistupovat jako k samostatné nabídce.
Na druhou stranu hromadnou nabídku více titulů v jednom inzerátu zvolte v těchto případech:
  • - prodáváte ucelenou sérii
  • - prodáváte cennější a méně prodejné knihy a chcete je prodat všechny najednou, aby se ty horší svezly s těmi lepšími
  • - v krajní nouzi, když nemáte čas fotit knihy jednotlivě a zkoumat aktuální situaci na trhu

V prvé řadě je tedy třeba si uvědomit, co prodáváte:
To zjistíte nejlépe např. na Heureka.cz, Nejlepsiceny.cz, Zbozi.cz nebo Aukro.cz. A pak samozřejmě Google.com, Bing.com a jiné nástroje prohledávající internet. Ale pozor, to, že některé eshopy mají knihu stále v nabídce a uvádějí, že je skladem, ještě nemusí být pravda. Pokud ji nabízí již jen hrstka eshopů, může to docela dobře znamenat, že kniha již není k dostání. Dá se ale tvrdit, že pokud knihu nabízí jenom pár eshopů a není aktuálně k dostání na Aukru, případně je na Aukru jenom jako použitá, pak je již pravděpodobně vyprodána.
Všímejte si i toho, jaké vydání vlastně nabízíte, protože běžně může být k dostání druhé nebo třetí vydání, ale vy vlastníte první, které je pro sběratele bezpochyby cennější. Tento fakt pak nezapomeňte ve svém inzerátu zmínit.

Potom v jakém je kniha stavu:
To zjistíte nejlépe tak, že si knihu prohlédnete a objektivně zhodnotíte situaci. Dobrý sběratel má obvykle snahu stav knihy podceňovat a označení luxusní používá jenom velmi uváženě. Na druhou stranu běžní prodejci vidí své knihy často v lepším stavu, než ve kterém se ve skutečnosti nacházejí. A proto se k inzerátům přikládají fotografie, které to řeknou za vás.

A nakonec jaký je váš záměr:
Kombinace co nejdříve a zároveň co nejdráž je lákavá, ale obě možnosti se vzájemně vylučují. Pokud na prodej spěcháte, nemůžete očekávat žádnou super cenu. Na cenově výhodný prodej je třeba si počkat.

Výše uvedené možností pak určí váš přístup k zadání inzerátu, který by měl obsahovat čtyři základní informace:
  • - stav
  • - cena
  • - fotografie
  • - poštovné
Přičemž poštovné stojí tak trochu bokem, neboť je nezávislé na tom, co, v jakém stavu a s jakým cílem prodáváte.

Jenom pro zajímavost uvádíme přibližný vývoj ceny nového zakoupeného komiksu v čase (viz graf). Na průběh má ale samozřejmě vliv celá řada dalších faktorů jako např. počet výtisků, cena licence, kvalita vazby a papíru, dostupnost komiksu, známost autora, téma komiksu, tendenční vlivy, velikost série, počet vydání, míra opotřebení a pod. Ve výčtu by se dalo samozřejmě pokračovat. To vše určuje propad ceny na začátku, rychlost nárůstu ceny před nebo po jeho vyprodání a vývoj výsledné ceny, ke které v dlouhém časovém horizontu komiks konverguje.

Co tedy do inzerátu uvést?
Pokud jste si v horním formuláři zaškrtali svoji variantu, můžete se nechat inspirovat obecným doporučením:


Poštovné

Poštovné (v tomto kontextu náklady na dopravu + balné) je pro kupujícího důležitá informace. Jsou to pro něj náklady navíc a započítává je do výsledné ceny komiksu. Cenu poštovného se snažte určit co nejpřesněji (můžete využít např. kalkulačku České pošty), neboť pro kupujícího je dost mrzuté, když zaplatí za poštovné 100,- Kč a pak mu přijde bublinkatá obálka s razítkem 48,- Kč. Najdou se i čestní prodejci, kteří přeplatek na poštovném vracejí zpět na účet kupujícího a nebo přiloží hotovost do balíčku. Jsou to ale jenom světlé výjimky a nikdo to od vás neočekává.

A dále:
  • - Je praktické uvést, že při koupi více knih z různých inzerátů bude kupující hradit jedno poštovné dle ceníku České pošty. Nepřímo tak upozorníte, že toho nabízíte víc a kupující pak má chuť prohlédnou si i další vaše inzeráty a je vnitřně motivován vybrat ještě něco navíc.
  • - Pokud je to alespoň trochu možné, nabídněte i osobní předání nejlépe v nějakém věším městě. Kupující si rádi knihu před zaplacením prohlédnou, neriskují poškození při přepravě a šetří na poštovném. Pokud ale bude osobní předání možné pouze na návsi u samoobsluhy někde v Dolních Kotěhůlkách, tak to nikoho nezaujme.
  • - Nedoporučuje se uvádět, že poštovné je zdarma, neboť to pak působí dojmem, že v ceně komiksu je již započtena marže, která poštovné bohatě zaplatí, a nevyplývá z toho, že při osobním předání pak bude o toto poštovné sleva.

A ještě pár rad na závěr

  • - Vždy buďte upřímní a mluvte/pište pravdu. Nechcete přece nikoho obelhat neřkuli okrást.
  • - Nešetřete fotkami, kupující vybírají očima a inzerát bez obrázku, pokud se jedná o použitou knihu, znamená pro kupujícího riziko a nebo pracnost navíc se zjišťováním skutečného stavu knihy. To snižuje jeho ochotu se inzerátem vůbec zabývat a nebo zaplatit vyšší částku.
  • - Můžete nabídnout nějaké slevy, ale buďte konkrétní. Informace, že "za rychlé jednání sleva" je kontraproduktivní, protože kupující neví, co je to rychlé jednání a jaká sleva ho přesně čeká. Ve výsledku pak obvykle nedostane žádnou a je z toho nakonec rozmrzelý, což nechceme. Vůbec nejhorší varianta je "za rychlé jednání sleva" a "cena dohodou". Znamená to, že pokud se na něčem rychle dohodneme, tak pak z toho ještě dostanu slevu a nebo že když se budu sáhodlouze ptát na stav knihy, tak to bude prodávajícího obtěžovat a bude za to chtít vyšší cenu? :-)
  • - Kupující se obvykle nechtějí dohadovat ohledně ceny. Od začátku chtějí mít jasno a inzeráty s neuvedenou částkou přehlížejí. Proto varianty "cena dohodou", "cena na vyžádání" nebo "nabídněte částku" předem dvakrát zvažte.
  • - Je dobré uvádět po pravdě důvod prodeje ("sešly se mi dvě", "likviduji sbírku", "z důvodu stěhování"). Je to v podstatě zbytečná informace, ale kupující mají rádi, když k tomu mají i nějaký ten "příběh". Určitě ale nepsat "dětem se nelíbila" :-)
  • - Nikdy si nenechte líbit komentáře pomlouvající vaši cenu a pokud máte tu možnost, tak je okamžitě mažte a nebo inzerujte tam, kde se vám nikdo do ceny navážet nebude. Pár jedovatých poznámek dokáže od koupě dokonale odradit a ne zřídka to bývá nekalá praktika špatných obchodníků.
  • - Často se vedou diskuse, jakou má ten či onen komiks hodnotu. Na to ale neberte ohled. Komiks má vždy jen takovou hodnotu, za jakou by se ještě dal prodat a vůbec to nesouvisí s jeho stářím ani původní cenou. Hádky na toto téma často působí směšně a nemá smysl do nich vstupovat.
  • - Pokud si opravdu nejste jisti cenou, tak se zeptejte někoho, kdo se v tom trochu orientuje. Některé knihy se prodávají i za desetinásobek své původní ceny. Může se vám pak stát, že po prodeji svou knihu obratem objevíte hned vedle toho vašeho ještě nesmazaného inzerátu za trochu jinou cenu. To pak obchodníkovi zbytečně "děláte hejla". Pokud ale někomu chcete udělat radost a knihu mu prostě prodat levně a nebo dokonce dát zadarmo, tak to rozhodně udělejte! Získáte tím víc, než jen dobrý pocit :-)
  • - Vždy a za všech okolností se chovejte slušně, vzájemně si děkujte a obdivujte úlovky toho druhého, neboť takto to mezi skutečnými sběrateli chodí.
  • - Nesnažte se na tom vždy za každou cenu zuřivě vydělávat. Jsou to konec konců komiksy a ty jsou pro nás pro čtenáře a sběratele přece pro radost. To už je ale spíše jenom takové naše morální moto.

Poslední aktualizace: 11.7.2016 8:20:45
Související články:
  
Komentáře
Zatím nebyly vloženy žádné komentáře
Pro zadávání komentářů je nutné se nejdříve přihlásit.